E-mail: admin@tro.dk

Dato for offentliggørelse
29 Apr 2017 20:58

New York Times har rangeret de amerikanske præsidenter efter, hvor meget USAs økonomi er vokset under dem.

De rå økonomiske nøgletal taler for sig selv. Selv Truman, der blev præsident lige efter 2. verdenskrig i en verden hvor økonomien var stærkt negativt påvirket af krigen, formåede at skabe større økonomisk vækst end Obama.

Som man kan se nedenfor lander den socialistiske medie-darling på en ubestridt sidsteplads med sølle 1,6 procent vækst:

#1 Johnson (1964-68), 5,3 procent
#2 Kennedy (1961-63), 4,3 procent
#3 Clinton (1993-2000), 3,9 procent
#4 Reagan (1981-88), 3,5 procent
#5 Carter (1977-80), 3,3 procent
#6 Eisenhower (1953-60), 3 procent
#7 Nixon (1969-74), 2,8 procent
#8 Ford (1975-76), 2,6 procent
#9 G.H.W. Bush (1989-92), 2,3 procent
#10 G.W. Bush (2001-08), 2,1 procent
# 11Truman (1946-52), 1,7 procent
#12 Obama (2009-16), 1,6 procent

New York Times understreger, at Obamas dårlige resultat er særligt pinligt, fordi den meget lave procentstigning er sket over hele 8 år. Under mange af de øvrige præsidenter er væksten ikke kun højere, den er sket på kortere tid (typisk 4 år).

"dagens by 30-jul-25", en ny by at bede for hver dag. I dag har vi valgt:
Esbjerg

Esbjerg Kommune coa.svgEsbjerg er Danmarks femtestørste by med 71.618 indbyggere og er beliggende i Sydvestjylland. Den er desuden hovedby for Esbjerg kommune og det vestlige Jyllands største byområde med direkte forbindelse til Kolding og Odense via motorvej E20 og jernbane.

Havnen er drivkraften i Esbjerg, og de mange offshore-aktiviteter udgør den største faktor. Desuden fungerer Esbjerg Havn som færgehavn og som udskibningshavn for leverancerne til Horns Rev Havmøllepark. Byen har engang været Danmarks største fiskerihavn, men det hører efterhånden en svunden tid til.

Esbjerg er opstået omkring den havn, som staten fra 1868 byggede som erstatning for havnen i Altona, der havde været det danske monarkis vigtigste nordsøhavn, men som var gået tabt i forbindelse med hertugdømmernes afståelse i 1864 ved afslutningen på 2. Slesvigske Krig. Før denne tid var området en øde og forladt egn. Man havde også set på Hjerting som en mulig ny havn.

I 1874 fik man jernbaneforbindelse til Fredericia og Varde, hvilket hurtigt fik byen til at udvikle sig. Allerede fire år tidligere havde man fået sin første byplan, der skulle sørge for, at den hastige vækst blev styret nogenlunde. I 1899 fik byen status af købstad. To år før var et af Esbjergs større vartegn, Vandtårnet, blevet bygget efter tysk forbillede.

Hvis du har hjerte for at bede sammen med os for denne by, står vi flere sammen!
Mange af livets “små" sejre, der fører os frem til de store gennembrud, vil ofte kunne føles som nederlag. Når endnu et år er gået uden det længe ventede gennembrud, vil det sjældent føles som en sejr, at man fortsat har nok tillid til Guds trofasthed til at blive ved med at bede om et indgreb. Tværtimod.
Peter Tinggaard