E-mail: admin@tro.dk
Dato for offentliggørelse
04 Jul 2016 19:29

Khader: De kristne dogmer har været en øjenåbner for mig

Kendskabet til kristendommen og de kristne dogmer har været en øjenåbner for mig.
Så meget, at jeg i dag anbefaler en reformation af islam, hvor man med fordel kan skele til kristendommen
, skriver politiker Naser Khader. Foto: Sofie Amalie Klougart / Scanpix Denmark

Jeg holder meget af Bibelen, men har ikke som sådan en favorittekst. Til gengæld kan jeg godt lide de tekster, som handler om selve troen og om det religiøse fællesskab. Det er følgende citat fra Johannesevangeliet kapitel 17 vers 20-26  et godt eksempel på:

"Ikke for dem alene beder jeg, men også for dem, som ved deres ord tror på mig, at de alle må være ét, ligesom du, fader, i mig og jeg i dig, at de også må være i os, for at verden skal tro, at du har udsendt mig. Den herlighed, du har givet mig, har jeg givet dem, for at de skal være ét, ligesom vi er ét, jeg i dem og du i mig, for at de fuldt ud skal blive ét, for at verden skal forstå, at du har udsendt mig og har elsket dem, som du har elsket mig. 
 
Fader, jeg vil, at hvor jeg er, skal også de, som du har givet mig, være hos mig, for at de skal se min herlighed, som du har givet mig, for du har elsket mig, før verden blev grundlagt. Retfærdige fader, verden har ikke kendt dig, men jeg har kendt dig, og de har erkendt, at du har udsendt mig; og jeg har gjort dit navn kendt for dem og vil gøre det kendt, for at den kærlighed, du har elsket mig med, skal være i dem, og jeg i dem
." 


Teksten er skrevet under det, der hedder "Jesu sidste bøn". Jesus ved på det tidspunkt, at han skal dø og har lige sagt det til sine disciple. Han er ved at være færdig med sine gerninger her på jorden og beder til, at verden forenes i kristendommen. Han beder for disciplene, og han beder for de, som bliver kristne gennem disciplenes ord - at de bliver ét med hinanden og med Gud. 

Det, som han efter min opfattelse taler om, er den enhed, man har i den kristne menighed. At alle, som tror på Jesu ord, er en del af den enhed - en del af det fællesskab. Og alle, som er en del af det fællesskab, vil have Guds kærlighed og Jesus i sig. Det er med andre ord troen, som forbinder folk - de bliver ét. Det er, hvad vi i dag kalder den kristne menighed, den kristne tro, det kristne fællesskab.


Reglerne bliver fulgt både for at opnå frelse, men også for at undgå Guds vrede. I kristendommen er Gud tilgivende og forsonende, ikke lunefuld og én, man hele tiden skal tilfredsstille gennem mere eller mindre meningsløse handlinger. Den gudsopfattelse kan jeg rigtig godt lide.


Som barn blev jeg opdraget til at være en rettroende muslim og lærte i koranskolen, at de ting, der stod i Koranen, ikke kunne diskuteres. Vi lærte den udenad - ikke andet. Gav man udtryk for den mindste smule refleksion i forhold til Gud eller profeten Muhammed, fik man et par på siden af hovedet. Derfor er jeg meget fascineret af den kristne tros rummelighed og gudsopfattelse.

                      
Kendskabet til kristendommen og de kristne dogmer har været en øjenåbner for mig. Så meget, at jeg i dag anbefaler en reformation af islam, hvor man med fordel kan skele til kristendommen. For der er rigtig meget, man kan tage ved lære af her.
  
Naser Khader er politiker (K).