E-mail: admin@tro.dk

Forfatter
sognepræst Johannes Sanggaard

Seks niveauer, En del af en større helhed, Computersprog og tidslinie, Ubesvarede spørgsmål


Mange går til NLP-terapi. NLP er en forkortelse for Neuro-linguistisk Programmering. Tilsyneladende er det et nyt tilbud til personlig udvikling. Spørgsmålet er, om det i lighed med mange andre personlighedsudviklende kurser også er nyreligiøst og inspireret af New Age.

Ved en hurtig gennemlæsning af Ole Vadum Dahls bog: Grundbog i NLP Iforekommer Neuro-Linguistisk Programmering ikke umiddelbart nyreligiøst inspireret. En stor del af bogen handler om kommunikation mellem mennesker, både verbalt og nonverbalt, især beskæftiger Ole Vadum Dahl sig med kropssproget, både det visuelle, det auditive og det kinestetiske. Endvidere understreger han, at vi opfatter andre gennem de briller, vi bærer, idet vi alle bærer forskellige filtre i os.

For den, der ønsker at forstå sig selv lidt bedre og den, der ønsker at blive bedre til at kommunikere, så er der umiddelbart meget godt og nyttigt at hente i denne bog.

Det samme kan siges om Richard Bandlers bog "Brug din hjerne - til en forandring!", som handler om, hvordan vi kan lære at styre vor hjerne og bevidst bruge den til at arbejde med vore sanseindtryk og oplevelser og derved skabe forandringer i vores liv.

Men begge bøger gør brug af et sprog og et specielt ordforråd, som gør mig betænkelig, og som gør det berettiget at spørge: Tilbydes her mere end terapi?

På s. 207 gør Ole Vadum Dahl kort rede for, hvorfor han gav sig i kast med terapi og hvorfor han har udviklet en ny terapeutisk metode. Han skriver:

"Jeg gav mig ivrigt i kast med flere forskellige terapeutiske metoder med det formål at forbedre mit nuværende liv ved at bearbejde fortiden. Jeg anvendte en betydelig mængde tid og penge på alt, hvad det såkaldte grå terapimarked kunne tilbyde. Snart hed det gestaltterapi, snart bioenergi. Så udsatte jeg mig for primalterapi, dianetik, scientology, rebirthing, past life-therapy og meget andet. Alt skulle prøves, og ikke alene skulle det prøves, det skulle prøves grundigt".


Seks niveauer

Han har selv gennemprøvet den terapeutiske jungle, og det bærer hans bog også præg af, idet han har brugt lidt fra bl.a. gestaltterapi og selvom han ikke har nævnt transaktionsanalysen, mener jeg også, at han gør brug af denne i sine kommunikationsteorier. Der er intet odiøst i at gøre brug af forskellige elementer fra andre.

Det samme kan siges om Richard Bandler. På Los Altos Junior College beskæftigede han sig med psykoterapi, og var han med til at redigere en bog om gestaltterapi. Han fandt dog ingen hjælp i denne terapiform, som han omtaler med ironi. Dette er karakteristisk for hans forhold til den etablerede psykologi og psykoterapi. Ligeledes forholder han sig kritisk til transaktionsanalysen.

Denne kritik af den etablerede psykologi og psykoterapi er karakteristisk for den alternative bølge. Dermed placerer Richard Bandler NLP på markedet for alternative behandlingsformer. Det skal dog nævnes, at Richard Bandler ikke betragter NLP som en terapi. Han skriver: "På trods at mange psykologer og socialrådgiver bruger NLP i, hvad de kalder "terapi", mener jeg, det er mere passende at beskrive NLP som en pædagogisk indlæringsprosces. Dybest set udvikler jeg nye veje ad hvilke, man kan lære mennesker, hvorledes de skal bruge deres hjerne". Richard Bandler holder en kritisk distance til ordet "terapi" i modsætning til Ole Vadum Dahl.

Da NLP dukkede op på arenaen, så Ole Vadum Dahl, at det var den terapi-metode, han havde søgt og som han kunne bruge (ibd. s. 208), og han har arbejdet med denne, indtil 1998, hvor han har udviklet en ny terapi, som han kalder ID-terapi (identitetsterapi).

At NLP formidler mere og er mere end en neutral terapeutisk metode, fremgår også af hans indledende bemærkninger om, at "NLP bruges i dag inden for psykoterapi, pædagogik, ledelse og samarbejde, smertebehandling, personlig ogspirituel udvikling" (s. 12 min fremhævelse).

Ligeledes gør Ole Vadum Dahl rede for, hvorledes NLP virker på seks neurologiske niveauer, hvor det 5. og 6. niveau vedrører det åndelige. Niveauerne er: 1. Vore omgivelser. 2. Vores adfærd. 3. Vore evner og færdigheder. 4. Vore værdier og overbevisninger. 5. Vor identitet. 6. Vor spiritualitet.

Under det femte niveau: Vor identitet, hedder det "Til en klar identitetsfølelse hører også, at vi kender meningen med vort liv. Dvs., at vi kender vores personlige "mission" i livet".

Og det 6. niveau beskrives således:

"Vi er ikke blot individuelle identiteter her i tilværelsen. Vi er alle en del af noget, som er større end os selv. Gennem hvem vi er, har vi mulighed for at "transmittere" noget, som går ud over vores personlige jeg. For nogle mennesker er denne dimension deres religiøse liv. For andre er det en opfattelse af sig selv som en del af naturen, af universet, af nationen etc. Dette niveau handler om,hvad ellers, som er større end os selv. Her handler det om højere "visioner" og "transmission"." (s. 13-14 fremhævelsen Dahls).


En del af en større helhed

I fremstillingen af NLP spiller det 5. og 6. niveau ikke nogen større rolle, men kan dog ikke løsrives fra de andre niveauer.

At det 5. og 6. niveau spiller en rolle - om end tilbagetrukket eller skjult - fremgår også af en pjece fra Future Pace - et firma, som er stiftet af fem NLP-terapeuter med det formål at uddanne NLP-terapeuter. Her siges det, at "NLP beskæftiger sig med det hele menneske og indbefatter derfor alle områder og aspekter af livet. Vi betragter mennesket som en del af en større helhed. Vi er ikke blot individer - vi er alle dele af noget større. Det vil være forskelligt fra person til person, hvordan det opleves. For nogen vil det være en spirituel dimension, og andre vil opleve sig selv som en del af nationen, organisationen, verdensdelen, naturen etc.".

Det ville have været ønskeligt med en nærmere definition af nogle af disse ord. Hvad betyder det for Ole Vadum Dahl og Future Pace, at mennesket er "en del af en større helhed""en del af noget, som er større end os selv"?

De seks niveauer kan også henlede tanken på Jens-Erik Risom Petersen: "Helhed bag dit helbred. Integreret medicin og sundhedspleje". Borgen 1989 s.38ff., Birgit T.Boysen: "En større virkelighed. - om det holistiske verdensbillede". Politikken 1990 s.31ff. Lis Engel: "Krop, energi og bevidsthed". Systime-Herning 1993 s.43ff.

De taler alle på forskellig måde om forskellige niveauer: kropsniveauer, erkendelsesniveauer, og alle taler de om, at niveauerne er overordnet hinanden. Ole Vadum Dahl taler på samme måde, og siger, at "de seks niveauer [er] overordnet hinanden, med spiritualiteten øverst og omgivelserne nederst. Det skal forstås sådan, at de forandringer, vi laver på det spirituelle niveau, eller identitetsniveau, vil have større indflydelse på de øvrige niveauer, end hvis forandringerne sker på omgivelsesniveau eller adfærdsniveau" (s.14).

Ordene har en religiøs og holistisk klang, men jeg savner en indholdsbeskrivelse af ordene.


Computersprog og tidslinie

Ligesom Scientologys grundlægger L. Ron Hubbards skrifter er præget af ord fra computerverden, således gør Ole Vadum Dahls også i sin beskrivelse af NLP brug af ord fra computerverdenen, blandt andet selve navnet "Neuro-Lingvistisk-Programmering" - men også bytes, installering, opdatering.

NLP er en metode til at forstå sindet og "nok så meget måden vi bruger sindet på" (s.12), hvorved NLP vil gøre os til mere ressourcefyldte personer. Jeg kan ikke fri mig for den tanke, at det er et element fra Scientology og Dianetik. Ole Vadum Dahl har trods alt været scientolog.

Både Ole Vadum Dahl og Richard Bandler beskæftiger sig meget med at forestille sig problemerne, og de kan betragtes både associeret (med en selv i centrum for begivenhederne), og disassocieret (med én selv som udenforstående iagttager).

Richard Bandler og Ole Vadum Dahl beskriver hver især en række øvelser. Ved mange af øvelserne skal man "rejse frem og tilbage" og "ud og ind af kroppen"for at opøve evnen i at se begivenheder, hændelser og følelser associeret og disassocieret. Ved flere af sine øvelser nævner Ole Vadum Dahl, at det er nødvendigt med en terapeut til at guide en (s.186). Samtidig har øvelserne også stærke elementer af det, der i New Age miljøer kaldes fantasirejser og visualiseringer (s.205). Denne øvelser ligner mest af alt en fantasirejse: "Forestil dig, at du svæver op over dig selv og dit liv... Kom tilbage til nutiden. Kom helt ind i din krop..".

Visualisering skal hjælpe med til at anskue problemet fra en ydre position - en såkaldt "meta-position".

Mange af øvelserne og visualiseringerne skal gentages og spørgsmålet melder sig, om denne gentagelse indeholder et indoktrinerende element? Sløres og ophæves grænsen mellem subjekt og objekt og mellem fantasi og virkelighed ikke ved disse øvelser. Ved hjælp af denne rejse på tidslinien - som for mig at se er en fantasirejse - kan man visualisere traumatiske oplevelser bort.

Tidslinien er et centralt ord og begreb i NLP. For Richard Bandler drejer det sig om at blive i stand til "at omkode hele sin fortid, så den fremtræder lykkeligt"(s.39). Hvad man har af negative oplevelser i fortiden, skal forandres. Han er næppe af den opfattelse, at tiden som sådan kan forandres, men at oplevelserne i fortiden kan omkodes. Her går Ole Vadum Dahl et skridt videre, når han understreger, at kun nutiden eksisterer. Han siger, "at fremtiden og fortiden ikke reelt eksisterer, forstået på den måde, at fremtid og fortid er begreber i vort sind" (s. 204). Med vor rejse i tiden kan vi påvirke både fremtid, fortid og nutid. Senere kommer der et afsnit "Om at forandre sin fortid".

Ole Vadum Dahl har ret i, at traumatiske oplevelser i fortiden kan virke som blokeringer i nutiden og fremtiden. Sådanne oplevelser kan alle mennesker have i større eller mindre omfang. Vi kan ikke ændre, men kun bearbejde fortidens oplevelser. Tiden er uigenkaldelig, og hvad der er sket i tiden lader sig ikke gøre ugjort, men kan dog bearbejdes.


Ubesvarede spørgsmål

På baggrund af Ole Vadum Dahls opfattelse af tiden og hans vage beskrivelser af det 5. og 6. niveau er det relevant at spørge: Hvilket menneskesyn, hvilket verdenssyn og hvilken erkendelseslære ligger bag hans terapeutiske metode?

På baggrund af det materiale, jeg har læst, har det ikke været mig muligt at afdække og besvare disse spørgsmål, men for mig at se driver de i nyreligiøs retning.

Dette skal også sammenholdes med en kursusbeskrivelse i Ny Tids Aftenskole i Århus fra foråret 1996, hvor der i forbindelse med et NLP-kursus står, at NLP vilskabe "helhed og balance" (s.11). Og på samme vis Future Pace, hvor indehaverne (NLP-terapeuter) siger: "Vores værdier er holisme", og at "NLP bliver brugt til at ... "få kontakt til vores inderste"(s. 2 og 3). I et terapeutisk NLP-forløb indgår "bl.a.: "Energi- og drømmearbejde... kinesiologi.." (s.12).

Grundlæggerne af Future Pace er alle uddannet "vækstterapeuter" (s.18). Dette ordvalg er med til at signalere, at NLP-uddannelsesforløbet er mere end en metode og terapi. Det drejer sig også om et livssyn og en livsholdning, nemlig et holistisk, et New Age og nyreligiøst verdensbillede. Dette bliver dog ikke klart udfoldet. Det ligger kun underforstået i ordvalget, som afslører, at det tilsyneladende er et holistisk/New Age verdensbillede, som denne terapi vil give mennesker.

En pjece fra Dansk NLP-institut bruger et sprog, der minder om sprogbrugen i trosforkyndelsen i Livets Ord. I denne pjece kan man læse følgende: "NLP viser dig, hvordan du kan forstå dine egne succeser - og giver dig dermed mulighed for at gentage dem, når du ønsker det. I stedet for at leve et liv, hvor vi nøjes med at håbe på personlig og faglig succes og tilfredsstillelse, kan vi ved hjælp af NLP helt bevidst vælge det" (fremhævelserne findes i pjecen).

I det hele taget betjener NLP sig af et særligt sprog, der også indeholder nye ord.

Grundbog i NLP bringer en hel liste over de nye ord. Man kunne derfor spørge: Påfører de deltageren en ny identitet og en ny livsanskuelse?

Og Richard Bandler fremsætter denne interessante påstand på s. 28 i sin bog:

"NLP er anderledes ved, at vi bevidst finder på løgne for at gøre os i stand til at prøve at forstå menneskets subjektivitet. Når man undersøger subjektiviteten, er der ingen grund til at prøve at være objektiv".


Litteratur:

Richard Bandler: Brug din hjerne - til en forandring! Paludan forlag. Kbh. 1993.

Ole Vadum Dahl: Grundbog i NLP. Kommunikation og terapi. 2. oplag 1995.

Robert Dilts: Sunde overbevisninger. Paludan forlag. Kbh. 1994.

Pjece fra Dansk NLP forlag (uden årstal).

Introduktionspjece fra Future Pace, Svendborg (uden årstal).

 

Program for Ny Tids aftenskole, Århus, efteråret 1996.