E-mail: admin@tro.dk


Den uærlige godsforvalter sagde, "Nu ved jeg, hvad jeg vil gøre, for at folk skal tage imod mig i deres huse, når jeg bliver sat fra bestillingen." (Luk. 16, 4).

Han hidkaldte alle sin Herres debitorer og tilbød dem at slå en handel af. Den debitor, som skyldte hans Herre hundrede ankre olie, blev bedt om at betale for halvtreds. Han lavede en aftale med en anden debitor, som skyldte hundrede mål hvede. Han blev bedt om at betale firs mål. Han tilbød handler til discountpriser til alle debitorerne.

Når Helligånden forlader en mand eller en Guds tjener, og selvet overtager kontrollen, vil alle mulige kompromiser blive tilbudt debitorerne. Det er derfor vi hører evangeliet blive discount-prædiket fra så mange talerstole i dag.

Nu er vi kommet til det egentlige budskab i denne lignelse. Disse afsatte forvaltere går omkring og laver fordelagtige aftaler med debitorer, som ikke ønsker at betale den fulde pris. Hvem ønsker, at betale den fulde pris i form af fuld overgivelse, når der er et tilbud om at kravle over hvor gærdet er lavest med et discount frelsesbudskab? Hvem ønsker at påtage sig Kristi lidelser, når man kan leve det søde liv? Hvorfor tåle død, korset, skam og afvisning, hvis man bare kan kræve sine rettigheder og svæve lige ind i paradis uden smerte og ofre? Stil jer i tilbudskøen, I hellige, og gør et røverkøb!

Plant dig foran dit TV, lad din sjæl og dit sind drukne i snavs fra helvedes afgrund. Hyg dig med alle disse lumre film - hyl som de ulve du er i blandt - drik, ryg, gå på natklub, fortæl sjofle vittigheder, bliv skilt, snyd, hor, tag spenderbukserne på. Bed ikke, lad være med at faste og græde. Tal ikke om byrder, hellighed og udskillelse! Hvorfor? Fordi tiden er til det billige, smertefri, magtesløse, besmittede evangelium! Det bliver tilbudt hver eneste dag i radio og TV, samt i kampagner og kirker over hele landet.

"Og Herren roste den uærlige forvalter, fordi han havde handlet klogt. For denne verdens børn handler langt klogere over for deres egne, end lysets børn gør. »Jeg siger jer: Skaf jer venner ved hjælp af den uærlige mammon, for at de, når den slipper op, kan tage imod jer i de evige boliger." (Luk. 16, 8-9).

For lige at sætte det helt på plads - Gud bifalder ikke forvalterens onde intriger. Han anbefaler heller ikke hans handlemåde. Han roser kun den kloge måde hvorpå den uretfærdige forvalter fordømte sig på. Herren roste den måde, hvorpå han besejlede sin egen dom. Med andre ord, "Du syntes det var smart at tilbyde disse lavprisaftaler. Men når det kommer til stykker - og det gør det - så vil du, og alle som tog imod dine uærlige tilbud, blive udsat for Satans rige."

Det Gud siger til os er, at der ikke er nogen genveje, ingen indvielser til lavpris, ingen lette smertefri veje til herlighed. Vi skal betale den fulde pris, hvilket betyder, at vi skal tage vores kors op, fornægte os selv og følge Jesus ind i hans fylde og genopstandne liv. På Dommedag vil alle de 'fyrede' og magtesløse forvaltere stå foran Guds dommersæde og ikke alene se ind i hans flammende blik, men også se ind i blikket hos alle de fattige og fortabte børn i kongeriget, som de bedrog med deres halve evangelium. Et skrig vil stige op! De vil forstøde deres letvægts-profeter og råbe, "Skam over jer, bedragere. Onde hyrder! Ikabods sønner! Opfindere af løgn! I ramte os med blindhed med jeres halve sandheder!"

Alt hvad man kan rose nogle Guds mænd og bestemte pastorer for i dag, er deres snuhed og kløgt i forhold til at sørge for sig selv, og dem der følger dem, på deres lavprisvandring med Jesus. Evangeliet bliver dygtigt fordrejet og tilpasset så det lyder så rigtigt og anerkendt af Gud. Det er gået så vidt nu, at mange mener de kan synde med vilje uden at blive dømt. De kan sige, som det frafaldne Israel, "Vi er reddet!« - når I begår alle disse afskyelige handlinger? (Jer. 7,10). Dæmoners lærdomme og læren om falsk sikkerhed bliver tilbudt dem, som lever i kødelig lyst.

Den uretfærdige forvalter troede, han havde sikret sin fremtid - men det var falsk tryghed. Han var stadig den samme bedrager, som han altid havde været; og hans venner var af samme slags. Alle var de forblændet af den samme falske tryghed. Du kan være sikker på, at han betalte en høj pris for sin tåbelighed. Hvem kan tvivle på, at Herren afviste disse discounthandler, som den uretfærdige tjener tilbød? Jeg tror, at Herren krævede den fulde pris.

Gud siger til denne rige laodekianske menigheds tidsalder, som er så velstående og praler af, at de ikke mangler noget - at de i virkeligheden er elendige og ynkelige og fattige og blinde og nøgne. Og indtil al lunkenhed bliver opgivet, så vil Gud udspy den og alt hvad den repræsenterer ud af sin mund. Dette frygtede frafald sker allerede.

Gud, giv os trofaste forvaltere! Giv os hellige på prædikestolen og på kirkebænken, som vil vende om til dig af hele deres hjerte, som vil fjerne afguderne og angre overfor dig. Og Gud, bring evangeliet om retfærdighed og udskillelse fra verden, om kærlighedens hellige bud, og rejs et folk, som har olie på deres lamper og som er på vej ud for at gå Brudgommen i møde. Gud, bring os til korset, så vi kan dø fra selvet, så vi kan gøre op med selvet og synden i tro, så at vi kan genopstå til et evigt liv i Kristus.