E-mail: admin@tro.dk


Jeg ønsker at fortælle dig om miraklernes begrænsninger. Mange kristne rejser tusindvis af kilometer hvert år for at blive vidne til overnaturlige indgreb - mirakler, manifestationer, tegn, undere. Men ironisk nok, så udvikler disse 'tegn-afhængige' aldrig en blivende tro - fordi mirakler sjældent bevirker dette. I stedet har de hele tiden brug for større og mere spektakulære mirakler.

Ingen har set så mange overnaturlige indgreb som Israel. Gud sendte mirakel efter mirakel til dem - og alligevel var folket lige så troløse og vantro som de havde været fra begyndelsen af! Man skulle tro, at de ti plager ville have bevirket tro hos israelitterne. Da Egypten var plaget af myg, var der ikke en eneste myg at finde i Israels lejr. Da Egypten blev indhyllet i total mørke, var det intet mørke i Israel. Men ingen af disse mirakuløse plager bevirkede nogen form for tro!

Selv efter Gud banede vej over det Røde Hav, holdt Israels tro kun i tre dage. Skriften siger:

"Vore fædre i Egypten gav ikke agt på dine undere; de huskede ikke på din store trofasthed" (Salme 106, 7).
 

Salmisten fortæller her: “Selv ved det Røde Hav tvivlede de på ham - det sted, hvor han udvirkede det største mirakel!"

De ældste som så Moses slå på klippen ved Marah, så vandet strømme ud. Og hele Israel fik hvad de kunne drikke - men alligevel bevirkede det mirakel ingen tro! Så sendte Gud flokke af vagtler til Israel. Hundredetusinder af fugle faldt fra himlen og lige ned i deres lejr. Og folk tilberedte dem som mad. Stadigvæk havde de ingen tro! Næste morgen, da de kom ud af deres telte, så var jorden dækket af manna, som mirakuløst var sendt fra himlen. Heller ikke dette bevirkede nogen tro!

Tværtimod, efter alle disse glorværdige mirakler, vred Guds folk sine hænder i fortvivlelse, og råbte, "Er Herren blandt os eller ej?" (2. Mos. 17, 7). Med andre ord, "Er Gud med os? Hvordan kunne han lede os, når vi har så mange problemer?"
 

Israel modtog i fyrre år mirakel-mad, mirakel-vand, en mirakel-sky om dagen og en mirakel-ildsøjle om natten, mirakel-beskyttelse og mirakel-tøj, som ikke blev slidt. Moses sagde til dem:

“... I disse fyrre år har Gud været med dig, og du har intet manglet." (5. Mos. 2, 7).

Men stadigvæk tvivlede de på ham. Faktisk døde alle, undtagen to af dem, som havde været vidne til disse mirakler, i ørkenen - i total vantro!

Vi ligner Israel så meget. Vi ønsker, at Gud skal tale og give os en mirakuløs udfrielse, at han hurtigt skal møde vores behov og fjerne alle vore smerter og lidelser. Faktisk kan det være, at du lige nu siger, "Hvis Gud bare ville få mig ud af det her rod - hvis han ville give mig det ene mirakel - så vil jeg aldrig tvivle på ham igen!" Men hvad med alle de mirakler han allerede har udvirket for dig? De har ikke bevirket nogen som helst tro, som hjælper dig i dine nuværende problemer!

For nylig besøgte to vidunderlige Guds mænd fra Zulu stammen Times Square Church. Der er en ufattelig vækkelse blandt de otte millioner zuluer nu, og Gud gør store mirakler blandt dem. For eksempel er der mere end ti dokumenterede eksempler på at døde er blevet vækket til live igen.

Men det var ikke det disse mænd ønskede at tale om. Faktisk var det, der havde imponeret dem mest i denne vækkelse, de omvendte zuluer - de, som havde taget standpunkt for Kristus, og havde brændt bøger om heksekunst, og frimodigt havde vidnet, selvom det var blevet alvorligt testet og prøvet. Disse mennesker var engang onde, med morderiske ånder, og nu blev de forvandlet til at ligne Jesus!

Jeg tror ikke, at det største tegn eller under for verden, er folk, som bliver oprejst fra de døde. Nej, det som virkelig gør en forskel i de ugudeliges sjæl og ånd, er kristne, som udholder alle prøvelser, storme, smerter og lidelser med en tillidsfuld tro. Sådan en troende rejser sig fra sine problemer med en stærkere karakter, stærkere tro og stærkere i Kristus.

Jeg har for nylig læst om en lille tåget by med 4000 indbyggere i Ungarn, med en alarmerende høj selvmordsrate. Overskriften i avisen var: "Selvmordsbølge isolerer landsby" indbyggere der havde begået selvmord på enhver tænkelig måde. En mand var hoppet ned i en forladt brønd. En anden havde hængt sig. Nogle havde taget en overdosis. Andre havde skåret deres håndled op, slugt gift, hoppet ud foran kørende tog. Hele familier har taget deres egne liv, fra teenagers til bedsteforældre.

Byen hedder Asotthalom og ligger knap to hundred kilometer syd for Budapest. Og det er et isoleret og ensomt sted. En læge, som hedder Ulloh, driver en psykiatrisk klinik der, og han fortalte en journalist, "Nogle mennesker kalder vejen her 'Den smalle vej til det forbandede sted'.... Det var indgroet i folket at Gud ikke brød sig meget om dem."

Min ven, dette er en destruktiv kraft af vantro! Der er ikke nogen værre form for fortvivlelse end at tro at Gud ikke er der for dig. Det var Israels problem, og ofte er det også vores problem. Vi har en uudtalt fornemmelse af, at vores lidelser og problemer er resultatet af Guds utilfredshed med os!