E-mail: admin@tro.dk


Huset Jesus her taler om er vores vandring med ham. Vi bygger en grundvold - at lære Kristus at kende, - om at forstå hans veje. Vi bygger ind i vore tro bestemte srprg som vil bestemme hvorledes vi reagerer under modstand.

Mange kristne måtte sige: "Jeg er troende. Jeg har bygget på klippen". Alligevel forstår de ikke til fulde hvad denne talemåde betyder. De vil blive vildt chokerede, og ganske overraskede når deres forhold til Jesus ikke kan udholde stormen. De vil blive afslørede at de eksisterer uden fundament!

Vi kan ikke forstå, hvad denne lignelse taler om med mindre vi forstår dette: *Denne lignelse drejer sig om lydighed*! Jesus taler om en person som hører hans ord og gør hvad han siger - som adlyder ham, som reagerer på hans befalinger. Han beskriver en levemåde - en vandring af hel og fuldstændig lydighed til sit ord. Dette skal være vort fundament!

Jesus er naturligvis vores klippe. Men dette er ikke den fulde mening med ordet "klippe" som den er brugt i denne lignelse. Nogle som hævder at de har bygget på Kristus som deres klippe, bygger muligvis ikke på den rette måde. Det er fordi denne klippe er en hjertets tilstand! Den repræsenterer de fundamentale motiver hvorfra vores lydighed til Gud har sin oprindelse.

På samme måde som vandet sprang og flød fra klippen i vildnisset, har denne klippe ogs en kilde og en strøm.

Der er en strøm af lydighed i vore liv. En flod som strømmer fra hjertets bevæggrunde. Det er vigtigt at forstå de bevæggrunde hvorfra vor lydighed udspringer. Fordi hvis kilden ikke er ren, vil alt hvad der flyder ud fra den, blive forurenet.

Der er en slags ulydighed som rent faktisk får Guds hjerte til at græde. Det er når mennesker adlyder hans ord med tøven! Det er en legal form for lydighed, men en kold teknisk formalitet, helt baseret på frygt for konsekvenserne.

Tænk på faderen som er nødt til at irettesætte sin teenagerdatter. Han siger til hende: "Jeg kan se på din kærestes øjne at han bruger narkotika"! Jeg ønsker ikke at du ser ham igen nogensinde. Og jeg vil ikke have, at du kommer hjem klokken et til to om morgenen igen. Hvis du gør det igen, smider jeg dig ud af huset"!

Næste aften kommer pigen hjem kl. ti minutter i tolv. Hun har ikke været med sin kæreste, men han er stadigvæk i hendes hjerte! Nu er sidder hun på hendes værelse og surmuler. Hun har været lydig overfor sin hendes far, men kun fordi hun er bange for at blive sparket ud af hjemmet.

Dette er det misfornøjede barns lydighed! Hendes hjerte er ikke med i hendes handlinger. Hun er kun lydig fordi hun frygter sin faders vrede. Hun adlyder ham ikke af behageligheds grunde, eller fordi hun elsker ham. Tværtimod. Hun er vred på ham for at lægge bånd på hendes frihed og begrænse hendes livsstil.

Den sørgelige sandhed er den, at mange kristne i disse sidste dage adlyder Gud, udelukkende fordi de er bange for at gå til Helvede. De frygter deres faders vrede! Deres lydighed til ham er kun "legal". De har intet ægte ønske om at behage Ham!

Jesus gjorde alt ud fra behag for hans himmelske Fader:"...at jeg ikke gør noget af mig selv; men som Faderen har lært mig, således taler jeg. Og han, som sendte mig; han har ikke ladet mig alene, fordi jeg altid gør, hvad der er ham velbehageligt." (Johs. 8:28-29 ).

Dette var klippen, grundlaget hvorpå Jesus byggede et liv baseret på lydighed! Dette var kilden, det sande motiv, udfra hvilket hans lydighed kom fra.

Og dette skal også blive vores klippegrund. Det skal forblive den fundamentale bevæggrund for all vores lydighed: "Jeg gør det fordi jeg ønsker at behage min Herre, at bringe ham stort velbehag!"

Jesu ønske var at behage sin Fader! Han trak sig tilbage i bøn på bjergtoppene, - på de stille steder. Ofte natten igennem. Og hans eneste store bøn var: "Fader hvad vil du? Hvad vil behage dig? Hvad kan jeg gøre for at opfylde dit hjertes inderste ønske?"

Dette er den indstilling et menneske har, som har Kristi Ånd - en som bygger på klippen!