E-mail: admin@tro.dk


Hannah fødte sin søn, Samuel, gennem bitre tårer og megen bøn: “ I sin fortvivlelse bad hun til Herren, mens hun græd højt:" (1 Samuel 1, 10).

Forestil dig denne scene: Hannah er i templet hver dag, på knæ foran alteret, knust og nedbrudt fordi hun er barnløs. Og som hun ligger der og græder, gør hendes medhustru Pennina, hendes mands anden hustru, nar ad hende. " Hendes rivalinde hånede hende og ydmygede hende, fordi Herren havde lukket hendes moderliv." (1, 6).

Der er tre vigtige ting, jeg ønsker at påpege fra denne passage:

For det første, den rest, som Samuel repræsenterer er født ud af sorg og forbøn.

For det andet, De som beder og sørger efter Guds hjerte vil blive provokeret af fjender.

For det tredje, Guds Rest vil altid blive misforstået!

Bemærk hvad der skete med Hannah mens hun bad:

“I lang tid bad hun for Herrens ansigt, og imens sad Eli og iagttog hendes mund. Hanna bad ved sig selv; kun hendes læber bevægede sig, hendes stemme kunne man ikke høre. Derfor troede Eli, at hun var beruset, og sagde til hende: »Hvor længe vil du være beruset? Se dog at blive ædru!" (1, 12-14).

Eli havde så lidt kontakt med Gud — så død I ånden — at han troede at Hannah var beruset! Han sagde til hende, "Kvinde, hvor længe har du tænkt dig at komme her i den tilstand? Læg den flaske på hylden!"

Dette undrer mig! Eli ville ikke korrekse sine egne sønner for deres åbenlyse druk og hor — og så tog han fejl af en vidunderlig Guds kvinde, og anså hende for at være beruset!

Intet har ændret sig fra dengang til nu. Dedikerede kristne giver sin hen i bøn og har en hellig og separeret vandring med Jesus — alligevel sker det ofte at deres pastor bliver deres modstander som latterliggør og forfølger dem.

Da Hannah lå foran alteret, var hun fyldt af sorg, belastet af at hun ikke kunne føde en søn. Alt hvad hun kunne, var at bevæge læberne på grund af hendes sukken i ånden. Hun bad: " ...Hærskarers Herre, hvis du ser til din trælkvindes lidelse og husker på mig, hvis du ikke glemmer mig, men giver mig en søn, vil jeg overlade ham til Herren hele hans liv...." (1, 11).

Hvis du vil elske Gud af hele dit hjerte, sjæl, sind og styrke, så vil du ligesom Hannah føle Guds smerte og sorg for Hans menighed. Og Gud hørte Hannah! Det er det Samuels navn betyder: "Gud hørte min bøn". Ligeså I dag, Gud hører bønnerne fra de som længes efter fødslen af nyt værk født af den Hellige Ånd.

Disse troende ønsker at se Gud handle på en særlig måde — og Gud vil høre deres råb! Ud af det åndelige moderliv vil en ukendt, men lille hær af forbedere,, et legeme af troende blive født — et Samuel kompagni, som har givet sig fuldstændig over til Gud!

Der er to kendetegn på Guds hellige Rest:

1. De beder som Hannah. Deres byrde er så tung og deres hjerte så oprørte over ondskaben I Guds hus.

2. Og ligesom Hannah, giver de sig hen I bøn hver eneste dag I deres liv. De svinger ikke mellem oppe og nede, varmt og koldt. Nej — de er helt overgivet til Gud! De vender sig til Ham og udøser deres sjæl:

Tårer er blevet mit brød dag og nat, når de dagen lang spørger mig: Hvor er din Gud? (Sal. 42, 4). (eng. oversættelse: “When I remember these things, I pour out my soul in me..." (Psalm 42:4)).

Samuel blev en bønnens mand — så meget, at Israel aldrig spurgte ham om råd, i stedet spurgte de om han ville bede for dem! Skriften siger, at da folket ønskede en konge, "... Så råbte Samuel til Herren, og samme dag sendte Herren torden og regn. Da blev hele folket grebet af stor frygt for Herren og for Samuel, og de sagde til Samuel: »Gå i forbøn for os, dine tjenere, hos Herren din Gud, så vi ikke dør...." (1 Samuel 12, 18-19).

Igen og igen læser vi om hvordan folket opfordrer Samuel, "Bed for os." Det var fordi de lærte at stole på hans bønner! Og i disse sidste tider, vil der også blive en bedende Rest, som folk vil opsøge for forbøn. Folk vil lede efter dem, og råbe, "Jeg kender nogen, som har berøring med Gud!"

Rådgivning i sig selv vil ikke møde behovet. Tværtimod vil det blive kraften fra et bedende folk, som kender Kristi sind.

Kære kristne ven, Gud ønsker at gøre dig til sådan et menneske! Han ønsker, at du skal blive i stand til at høre fra Ham. Han ønsker at du skal kunne tjene de, som vil komme til dig med deres byrder og prøvelser. Og når du beder for dem, vil Hans Ord være virksomt.